Beatrix, Königin der Niederlande.
Google™ Übersetzung (Englisch → Niederländisch):
Portret van Hape Kerkeling |
Hape Kerkeling ontvangt de Beierse televisieprijs. |
Het ligt niet alleen aan zijn naam dat de Duitse komiek en televisiepresentator Hape Kerkeling vaak als Nederlander wordt beschouwd. Reden daarvoor is vooral een spectaculaire “grap” die hij in april 1991, betrekkelijk vroeg in zijn carrière, uithaalde. Tijdens het staatsbezoek van koningin Beatrix van Nederland gaf hij, verkleed als monarche, voor de lopende camera’s op slot Bellevue - de ambtszetel van de bondspresident in Berlijn - een demonstratie, nog vóór de echte Beatrix toekwam. De applaudisserende omstaanders en enkele mensen van de veiligheid herkenden hem aanvankelijk alvast niet. Met deze grap brak de toen 25-jarige Kerkeling nationaal door. Kerkeling is afkomstig uit het Ruhrgebied. Hij werd in 1964 in Recklinghausen geboren als Hans-Peter Wilhelm Kerkeling, zoon van een schrijnwerker en floriste. Na de dood van zijn moeder groeide hij op bij zijn grootouders. Hij miste de vroege start van een televisiecarrière toen hij als 12-jarige auditie deed voor de rol van de mollige “Dicki” in de beroemde sketch “Weihnachten bei Hoppenstedts” van Loriot. De rol van het kind dat met gesloten ogen de tong uitstak naar bezoekers, was weggelegd voor een ander. Nog voor hij afstudeerde, trad hij op bij talentenjachtwedstrijden. In 1981 won hij zijn eerste cabaretprijs, “Scharfrichterbeil” (de bijl van de beul). Hij trok de aandacht van radiozenders; in 1985 startte hij zijn sketchshow “Känguru” in het hoofdprogramma van de openbare zender ARD. Vier jaar later volgde “Total Normal” dat vooral de media gebruikte als schietschijf. Uit deze periode dateert de Koningin-Beatrixgrap, maar ook een beroemd optreden als vermeende avant-gardezanger. Begeleid door de pianist Achim Hagemann trad Kerkeling tijdens een muziekavond verkleed op en gaf hij voor een niets vermoedend publiek een atonaal nonsensstuk ten beste dat culmineerde in de kreet “Hurz”!. In een aansluitende bespreking met de “muziekkunstenaars” merkte het geschoolde burgerlijke publiek pas na een tijdje dat het was beetgenomen. Net als het door Kerkeling gezongen mottolied “Das ganze Leben ist ein Quiz” werd “Hurz” een hit in Duitsland. Daarna zette Kerkeling met minder succes zijn show onder de titel “Cheese” bij de privézender RTL voort. Meer waardering genoot zijn eerste bioscoopfilm “Kein Pardon” (1993) waarin hij zelf als hoofdvertolker aantrad en de regie voor zijn rekening nam. Daarna volgden nog televisiefilms, andermaal voor de ARD, waarbij vooral “Club Las Piranjas” (1995) eruit sprong, een bijtende en treffend waargenomen satire op de door en door georganiseerde “clubvakantie” die in die tijd in Duitsland erg in was. Met “Willi und die Windzors” knoopte hij het jaar nadien enigszins aan bij zijn Beatrix-succes, waarbij hij de Britse Koninklijke familie na een fictieve staatsgreep in Londen haar toevlucht liet zoeken bij een verre verwant in een rijhuis in Hannover. Hape Kerkeling als Horst Schlämmer. Kerkeling trad ook steeds weer op als grote showmoderator, onder meer als gastheer van de “70’er show” en van “Let’s Dance”, de Duitse versie van de BBC hit “Strictly Come Dancing”. Deze uitzending verwierf in Duitsland enige bekendheid toen de “Bild” een van de deelneemsters, de vroegere minister-presidente van Sleeswijk-Holstein, de sociaaldemocratische politica Heide Simonis, als “Hoppel-Heide” afschilderde (huppelende Heidi). Een zware operatie en de tanende belangstelling bij het publiek deden Kerkeling in 2001 besluiten een pauze in te lassen. Tot op vandaag houdt Kerkeling het land veeleer behoedzaam, maar heel grappig een spiegel voor en brengt de vooroordelen van de Duitsers over of hun enthousiasme voor de monarchieën van andere landen steeds weer aan het licht. Dat hij ze echter nooit blameert, maakt hem tot een van de beste entertainers van Duitsland. Henning Hoff is correspondent en hedendaags historicus met focus op internationale politiek, media en cultuur. |
Kommentar veröffentlichen: